NETHERLANDS EMERGENCY TOWING VESSEL

 
                       

S c h e e p s g e g e v e n s

 


Huidige positie van het schip.

Indien het schip niet zichtbaar is kan het zijn dat zij buiten bereik is of haar vaargebied heeft verlaten.
U kunt in- en uitzoemen via de plus en de min op het kaartje om het gebied groter of kleiner te maken.
De andere schepen op de kaart zijn ETV's van andere landen. Overige scheepvaart is niet te zien.

 


 

Callsign: 

 

       
  Lengte:  65,72 meter     IMO nummer: 

9637363

 
  Lengte L.L.:  60,50 meter     Bruto tonnage: 2721 GT  
  Breedte:  15,50 meter     Netto tonnage: 325 NT  
  Holte: 7,80 meter     Draagvermogen: 1450 ton  
  Zomer diepgang:  6,00 meter     Bollard pull  134,0 ton  
 
 

Algemeen
 

Het schip is ontworpen en gebouwd door Selah Shipyard in Tuzla. Ze is gebouwd onder bouwnummer H65. Op 2-6-2011 werd gestart met de bouw van het schip en werd uiteindelijk december 2012 opgeleverd aan haar nieuwe eigenaar.  Het schip is ontworpen en gebouwd als supplier en beschikt daarom over een grote variëteit aan tanks voor diverse soorten bulkstoffen. Zo kan de GUARDIAN 360m³ Heavy Fuel Oil en 630m³ Marine Gas Oil als brandstof meenemen en 290m³ drinkwater voor eigen gebruik en voor het eventueel afgeven aan derden. Ze kan een deklading van 750mt op 340m² achterdek. Ze heeft 25 hutten waarvan 17 x 1, 6 x 2 en 2 x 4 persoonhutten, daarnaast is een ruime opvangmogelijkheid voor geredde personen. Ze beschikt over een ruime hoeveelheid bergingsmateriaal wat bestaat uit pompen, generatoren, compressoren, patch materiaal, slangen en brand- en lasmateriaal. Op het achterschip bevind zich een kraan met een hijsvermogen van 6.0mt op 15mtr. Twee kaapstanders met een trekkracht van 10mt, twee tuggerwinches van 12mt, Shark Jaw stoppers en towingpins. Voor de brandbestrijding beschikt de GUARDIAN over twee joystick-bediende brandblusmonitoren van 1200m³ bij 10bar met een worplengte van 120m.
 



 

 

 

 

 

 


         foto: Selah shipyard, IEVOLI AMARANTH
                  in aanbouw.

 

Brug
 

De brug van de GUARDIAN is uitgerust volgens de laatste eisen en technieken. Aan de voorzijde van de brug is alle apparatuur voor een veilige navigatie en vaart van het schip. In het midden van de brug is een communicatieconsole met de GMDSS apparatuur en de kaartentafel. Aan de achterzijde van de brug is alle apparatuur geplaatst voor het manouevreren (handmatig, joystick of dynamic postioning) en de bediening van de winches. Vanaf de verschillende posities op de brug is een volledig 360º zicht mogelijk. Ook kunnen vanaf de brug d.m.v. joysticks de beide blusmonitoren op de brug bediend worden.
 


foto: Panorama van de voorkant brug.
 


foto: Voorkant van de brug.

foto: Achterzijde van de brug.

foto: Werkstation midden op de brug

 

Machinekamer
 

De machinekamer van de GUARDIAN beschikt over alles wat een sleepboot nodig heeft. De voortstuwing vindt plaats d.m.v. twee 8-cilinder MAK 8M32C dieselmotoren met een totaal vermogen van 8000 kW of 10.880 Bhp. die twee verstelbare schroeven in een kortstraalbuis aandrijven. Beide 4 blads schroeven hebben een diameter van 3,40m. Hiermee wordt een trekkracht behaald van 134 Mton. De stroomvoorziening wordt verzorgt door twee generatorsets van 400kW elk en twee as generatoren van 1400kW elk. De GUARDIAN heeft de beschikking over twee electrisch aangedreven boegschroeven van elk 600kW en één hekschroef van 600kW. Beide hoofdmotoren drijven ieder een brandbluspomp aan met een capaciteit van 1742m³/hr bij 11,8bar.
 


foto: Overzicht van de machinekamer op tween deck niveau in het midden de hydrauliek units voor de winches.


foto: Overzicht van de machinekamer op tanktop niveau met links en rechts beide hoofdmotoren.
 


foto: Controle kamer.
 


foto: Bakboord FiFi pomp.
 


foto: Stuurboord hulpmotor.
 


foto: Boegschroefruimte met beide boegschroef motoren.
 

 

Lierenpark en Achterdek
 

De GUARDIAN is uitgerust met een MacGregor sleeplier en werklier, beide staan achter elkaar opgesteld volgens het "Waterfall" principe en zijn hydraulisch aangedreven. De sleeplier is de achterste, hoog opgestelde lier en herbergt een staaldraad van 1500 meter lang en 70mm dik. Ze heeft een statische trekkracht van 115mt bij 15m/min. De voorste lier is de ankerbehandelingslier en heeft een draad van  1500meter, met een diameter van 70mm.  De lier is verder uitgerust met twee kettingwielen voor het binnenhalen van ankerkettingen. Voor het hijswerk heeft de GUARDIAN een knikarm kraan met een capaciteit van 6.0ton op 15 meter afstand. Op het achterdek staan twee tugger winches van 12ton capaciteit en twee kaapstanders met een trekkracht van 10ton. Op de hek van het schip zijn Shark Jaws van 400ton en sleeppinnen met een maximale belasting van 380ton. Ook zit er op de hek van de GUARDIAN een hekrol van 4.00mtr. lang  bij 2.50 mtr diameter en 320ton maximale belasting. Hiermee kunnen gemakkelijk ankers en ander objecten aan boord getrokken worden.
 


foto: zicht vanaf het achterschip naar voren.
 

foto: sleeppinnen in opwaartse positie.
 

foto: bakboord tugger winch
 

foto: Macgregor sleep- (achter) en ankerwerk lier (voor).
 
foto: Zicht vanaf de brug op het achterdek .

foto: Knikarm kraan


© 2004, W.G. van der Veen.