NETHERLANDS EMERGENCY TOWING VESSEL

                                                                                                

                 

R e p o r t a g e s

UK 167 - 29 & 30 April 2011


Het Hanze olieveld op het Nederlands continentaal plat is uitgerust met een speciale installatie op de zeebodem om shuttle tankers te laden met ruwe olie via een slang. Deze slang wordt aan boord getrokken van de tanker doormiddel van een drijvende lijn met daaraan een boei. Op 29 april 2011 was de UK 167 aan het vissen in de buurt van deze locatie en na diverse waarschuwingen van het nabij gelegen platform F2A, vast komen te zitten in de drijvende lijn. Het werd de UK 167 door de  HMI (Hoofd Mijnbouw Installatie) van de F2A verboden zichzelf los te maken van deze lijn i.v.m. mogelijke schade aan de slang. De HMI verzocht om duikers en de "IEVOLI BLACK". De "IEVOLI BLACK" ging opweg maar had 10 uur nodig om ter plaatse te komen. Op 30 april maakte "IEVOLI BLACK" vast op de UK 167 waarna duikers probeerden de lijn los te knippen. Dit lukte helaas niet en zwaarder materieel werd ingevlogen. In de avond van 30 april lukte het wel de UK 167 te bevrijden waarna de "IEVOLI BLACK" haar op enig afstand bracht. De UK 167 is later door de GY 57 naar Harlingen gesleept.

 


foto:
(bemanning Ievoli Black)
UK167 vast aan de drijvende lijn.
 


foto: (bemanning Ievoli Black)
Sleepverbinding is tot stand gebracht.

 


foto:
(bemanning Ievoli Black)


Gemaakt door: Crew IEVOLI BLACK

Gemaakt door: Crew Kustwcht vliegtuig

Start de linker film 12 seconden na het starten van de rechter en beide filmpjes lopen bijna synchroon aan elkaar.
Hierdoor krijg je een goed beeld van wat men ziet vanaf de brug van de "IEVOLI BLACK" en vanuit het vliegtuig.
 

 
2004, W.G. van der Veen.