NETHERLANDS EMERGENCY TOWING VESSEL

                                                                                                

                 

R e p o r t a g e s

Verplaatsen wrak Michelle - 23 september 2005


Wind: Zuid-Zuid-Oost 4 tot 5 bft.
Golven: tot 1meter

Op vrijdag 26 augustus 2005, 09:45 uur kwam de "MICHELLE" (callsign V2OC7) in aanvaring met de "KIEFERNWALD" (callsign V2KH). Het in 2000 gebouwde 2998 gt. metende schip zonk in enkele minuten met het achterschip naar de bodem, midden in de Zuidwest gaande verkeersbaan van het West Friesland TSS in positie 53-38'2N 003-36'8E en vormde daarmee een groot gevaar voor de overige scheepvaart. Al snel werd een bergingscontract afgesloten dat moest leiden tot de gehele verwijdering van de "MICHELLE". Deze operatie mislukte en alleen de brandstof werd verwijderd, zodat er geen gevaar zou ontstaan voor het milieu. Door de Overheid werd naar een oplossing gezocht om de "MICHELLE" uit de verkeersbaan weg te halen, om in een later stadium tot een volledige berging over te gaan. In overleg met de berger werd besloten een poging te doen de "MICHELLE" wat lichter te maken en vervolgens met een sterke sleepboot de "MICHELLE" buiten de verkeersbaan te trekken. Omdat verwacht werd dat er veel vermogen nodig was om de "MICHELLE" te verplaatsen, omdat ze met het achterschip over de bodem zou worden gesleept, werd de "WAKER" ingezet. 

Op vrijdag 23 september, 4 weken na het zinken van de "MICHELLE" werd vroeg in de ochtend een begin gemaakt met de voorbereidingen voor het verplaatsen van de "MICHELLE". Met behulp van het betonningsvaartuig "TERSCHELLING" werd een ketting door de boegschroeftunnel van de "MICHELLE" gebracht waaraan later de "MICHELLE" naar haar nieuwe locatie getrokken zou worden. Om het werken wat makkelijker te maken werd weer gebruik gemaakt van het zeer lichte maar sterke Dyneema. Deze lijn werd door de "TEMPEST" van rederij Noordgat opgehaald en verbonden met de ketting die aan de "MICHELLE" vast zat. Nadat dit gebeurd was manoeuvreerde de "WAKER" zich in positie en kreeg de Dyneema weer over van de "TEMPEST". Om 10.10 uur stond de "WAKER" vast en kon er door de bergers begonnen worden met het inbrengen van lucht in de wingtanks en de machinekamer. Na een aantal uren lucht pompen kwam de "MICHELLE" tegen alle verwachtingen in om 15.35 uur volledig los van de bodem en dreef zij ondersteboven. Meteen werd gestopt met het lucht pompen en werden de slangen verwijderd. De "WAKER" heeft haar uiteindelijk ongeveer 3 mijl in zuidoostelijke richting gesleept, naar een van tevoren bepaalde positie (53-37'3 N 003-41'1 E). Daar zou de "MICHELLE" opnieuw worden afgezonken om daar te wachten op haar definitieve berging. Na aankomst op haar nieuwe locatie  werden om 17.55 uur de afsluiters van de wingtanks en machinekamer weer open gezet. Om 19.35 uur zonkt het schip weer naar de bodem en kon begonnen worden met het uitsluiten van de "WAKER". Om 20.20 uur was de "WAKER" los maar bleef op locatie om alle scheepvaart in de gaten te houden en eventueel in te lichten over de nieuwe positie van de "MICHELLE".

 


foto:
De Coastguard 01 komt even langs voor een milieucontrole
 


foto: Werkschip "ANNA" ten anker naast de
"MICHELLE".

 


foto: De "TERSCHELLING" bezig met het
aanbrengen van de ketting.
 


foto: De "MICHELLE" is volledig boven water gekomen.

 

foto:
De "HUNTER"en "WARLOCK" waren stand-by .

 

fot
o: De "MICHELLE" werd ondersteboven versleept.

 

foto: Op weg naar de nieuwe locatie.
 

foto: Duikers bezig met het openen van de afsluiters.
 

foto: De "MICHELLE" op haar nieuwe locatie 
(maar in dezelfde positie).

2004, W.G. van der Veen.