NETHERLANDS EMERGENCY TOWING VESSEL

                                                                                                

                 

R e p o r t a g e s

Kestutis - 14 februari 2005


Wind: Noord-Noord-Oost 8 bft. afnemend Noord 6 tot 7 bft. en later Noord 6 bft.
Golven: 3,5 tot 4,5 meter

Op maandag morgen 14 februari 2005 08.00 uur wordt de "WAKER" op pad gestuurd naar de "KESTUTIS" met callsign DSOB9. Het 97,80 meter lange onder Zuid-Koreaanse vlag varende vrachtschip ligt met technische problemen en twee krabbende ankers in positie 52-31'0 N 003-28'3 E ongeveer 40 mijl West van IJmuiden. Om 12.15 uur komt de "WAKER" op locatie en constateert dat de "KESTUTIS" alleen nog bakboord anker uit heeft staan en bij navraag blijkt stuurboords ankerketting die nacht om 01.00 uur al gebroken te zijn. Omdat de "KESTUTIS" met één krabbend anker in de richting van een groot aantal elektriciteit kabels verdaagt, krijgt de "WAKER" opdracht om namens de Kustwacht vast te maken en de "KESTUTIS" weg te houden van de kabels en de komst van de sleepboot "SIMSON" af te wachten die het eigenlijke contract had om de "KESTUTIS" naar Rotterdam te brengen. De "KESTUTIS" bevind zich op dat moment in positie 52-29'53 N 003-29,14 E met nog ongeveer 1 mijl te gaan tot de eerste elektriciteit kabel. Omdat de "KESTUTIS" niet over elektrisch en hydraulisch vermogen beschikt wordt er besloten gebruik te maken van het superlichte en zeer sterke Dyneema om het zo mogelijk te maken met mankracht een sleep verbinding te maken. Het nadeel is wel dat er zeer dichtbij de sleep gemanoeuvreerd moet worden om het gewicht van het sleepgerei zo klein mogelijk te houden. Eerst wordt een poging gedaan om op het voorschip vast te maken. Maar door het hevig gieren en slingeren van de "KESTUTIS" en daarnaast de aanwezigheid van een ankerketting  lukt het niet om hier een verbinding te maken. Besloten wordt om een verbinding te maken op het achterschip van de "KESTUTIS". Om 13.35 uur wordt er uiteindelijk een lijn overgeschoten en om 14.00 uur staat de "WAKER" vast op het achterschip van de "KESTUTIS". De "KESTUTIS" begint nu met het doorbranden van de bakboords ankerketting. Inmiddels is ook de "SIMSON" op locatie aangekomen. Om 16.21 uur wordt uiteindelijk de ketting doorgebrand en wordt de "KESTUTIS" met het achterschip in de wind gedraaid. De "SIMSON" doet nu een poging een sleepverbinding te maken, maar door de hoge golven en het ontbreken van een winch om het sleepgerei aan dek te trekken wordt hiervan af gezien en gaat de "WAKER" met de "KESTUTIS" richting IJmuiden. De "KESTUTIS" wordt nu achterwaarts naar IJmuiden gesleept waar men dinsdagmorgen om 03.00 uur voor de haven arriveert. Om 03.32 uur neemt de sleepboot "SVITZER MUIDEN" de "KESTUTIS" over en 04.20 uur gooit de "WAKER" los, om 04.30 uur staat de "SIMSON" vast in plaats van de Waker. De "KESTUTIS" wordt achterwaarts IJmuiden binnen gesleept en de "WAKER" gaat retour naar de stand-by positie.

 


foto: "KESTUTIS".

 


foto: "SIMSON" arriveert op locatie.

 


foto
: "SIMSON" probeert een sleepverbinding te
maken met "KESTUTIS".
 


foto: "WAKER" maakt een sleepverbinding op het achterschip van de "KESTUTIS".
 

foto: Achterwaarts richting IJmuiden.

 

foto: Overgeven van de sleep in de donkere uren.

 
© 2004, W.G. van der Veen.