NETHERLANDS EMERGENCY TOWING VESSEL

                                                                                                

                 

R e p o r t a g e s

Ice Flowers - 30 september 2008


Wind: Zuid-West 8 bft.
Golven: 2,5 tot 3meter

Op 30 september, de eerste dag van de eerste Zuid-Wester storm van het herfstseizoen komt de onderweg naar Brest zijnde ICE FLOWERS in problemen. Door een hoofdmotorstoring drift zij 80km Noord-West van Den Helder in de richting van een aantal booreilanden. Het in 1977 gebouwde 91mtr. lange, 16mtr. brede onder Panameese vlag varende koelschip schip met IMO nummer 7507033 en callsign HOPS drift in de richting van het booreiland van Total E&P Nederland B.V. Besloten wordt de WAKER er naar toe te sturen. Door de te overbruggen afstand en de tijd die nodig is om op locatie te komen besluit de Kustwacht een begin te maken met het evacueren van de 198 man bemanning van het eiland. In de nacht van 1 oktober komt de ICE FLOWERS om 00:45hr vlak langs het eiland en stopt de kustwacht met de evacuatie. Inmiddels heeft Svitzer Salvage uit IJmuiden een Lloyd's Open Form afgesloten met de eigenaren en lukt het de bemanning van de WAKER om om 03:34hr lokale tijd een verbinding tot stand te brengen. Na het vastmaken gaan beide schepen richting Den Helder. Om bij de aanloop van het Schulpengat en het binnenlopen van Den Helder het schip in bedwang te houden stuurt Svitzer Salvage de sleepboot SVITZER MARKEN naar Den Helder om hen te assisteren. De ICE FLOWERS wordt uiteindelijk afgemeerd op Steiger 3 te Den Helder. Na dit alles vertrekt de WAKER weer naar zee.

 


foto:
(bemanning kustwacht vliegtuig) WAKER
onderweg naar Den Helder met de Ice Flowers.

 


foto: (bemanning kustwacht vliegtuig)

 


foto:
(bemanning kustwacht vliegtuig)

 


foto: (bemanning WAKER)
Ice Flowers rollend en stampend.

 

foto:
(bemanning WAKER)

 

foto: (bemanning Svitzer Marken)
WAKER arriveert tegen de avond nabij Den Helder.
 
 
2004, W.G. van der Veen.