NETHERLANDS EMERGENCY TOWING VESSEL
HISTORIE GEGEVENS
WAKER
MACHINEKAMER
WAKER
BRUG
WAKER
LIERENPARK
WAKER

 

Lierenpark van de WAKER


 

De "WAKER" beschikt over een groot aantal lieren en opslag trommels die zij nodig heeft voor haar werk als sleepboot. Ze beschikt over twee hoofdsleeplieren, één nylonlier, twee stoottouwlieren en 6 opslag trommels.

 

Hoofdsleeplieren

De "WAKER" beschikt over twee hoofdsleeplieren waarmee het eigenlijke slepen gebeurt. Op ieder van de onafhankelijk van elkaar werkende lieren is een lange sleepdraad opgerold. Deze lieren staan in het midden van het schip, naast elkaar en benedendeks waardoor het materiaal niet constant blootgesteld wordt aan het zoute water.
De beide sleeplieren zijn gemaakt door Machinefabriek IJmuiden B.V. te IJmuiden. De capaciteit van zowel bakboord- als stuurboord sleeplier is 1300 meter draad met een diameter van 67 mm. Bakboord sleeplier beschikt over twee rembanden die een remkracht kunnen leveren van 3038 kN (310 ton). Bij stuurboord sleeplier is gebruik gemaakt van een wrijvingsrollenset waardoor de remkracht groter wordt. De kracht tijdens het slepen komt dan op de wrijvingsrollenset in plaats van op de sleeplier zelf. Met één remband op de sleeplier die 980 kN (100 ton) remkracht levert en vier rembanden op de wrijvingsrollenset die samen 3038 kN (310 ton) remkracht leveren komt dit op een totaal van 4018 kN (410 ton) remkracht.
Beide lieren worden aangedreven door één elektromotor via een tandwiel kast. De motor is gemaakt door Smit Slikkerveer en van het type NLG 400 M en levert 184 kW (250 pk). Dit resulteert in een trekkracht van 588 kN (60 ton) bij een haalsnelheid van 13,5 meter/min, bij 981 kN (100 ton) is dit 0 meter/min. 

 

foto: Bakboord hoofdsleeplier.

foto: Stuurboord hoofdsleeplier met op de electromotor.

 

Nylonlier

Direct achter de accommodatie op het bootdek staat de Nylonlier. Deze lier dient als opslag aan dek voor de rekker en eventueel de voorloop als deze niet gebruikt wordt. Door de rekker en voorloop op de Nylonlier te spoelen is deze direct klaar voor gebruik en kan er, in sommige gevallen als de sleep niet te groot is, mee gesleept worden.
De Nylonlier is gebouwd door Machinefabriek IJmuiden B.V. te IJmuiden en heeft een capaciteit van 200 mtr draad met een diameter van 60 mm en een rekker van 58 mtr dubbel met een omtrek van 18 inch.
De remkracht is 1274 kN (130 ton). De aandrijving vind plaats door middel van een elektromotor van Smit Slikkerveer van het type NLGR 280 L via een tandwielkast met een vermogen van 55 kW (75 pk). de trekkracht is 235 kN (24 ton) bij een haalsnelheid van 11 meter/min. Bij 471 kN (48 ton) is dit 0 meter/min.


foto: Nylonlier
 

Stoottouwlieren
Op het achterschip zijn twee stoottouwlieren geplaatst. Deze lieren zijn ervoor om de sleepdraad tijdens het slepen met weinig vermogen te kunnen sturen. Als er met veel vermogen gesleept wordt zal de draad automatisch in de richting van de sleep wijzen en meebewegen over de kont van de sleepboot als de sleep van koers veranderd, maar wordt er gesleept met weinig vermogen zal dit niet vanzelf gaan en moet de draad geholpen worden zodat deze niet in de zij valt. Daarnaast kun je de sleepdraad op deze manier ook naar het midden trekken als dat nodig is.
Een stoottouw is verbonden met de sleepdraad door middel van een zadel wat over de sleepdraad gezet wordt.
De stoottouwlieren zijn gebouwd door Machinefabriek IJmuiden B.V. te IJmuiden en hebben een capaciteit van 150 meter draad met een diameter van 36 mm. De remkracht bedraagt 441 kN (45 ton). De aandrijving vind plaats door middel van een elektromotor via een tandwielkast en is van het type Smit Slikkerveer NLGR 250 M met een vermogen van 33 kW (45 pk). De trekkracht is 108 kN (11 ton) bij een haalsnelheid van 15 meter/min. Bij 1272 kN (22 ton) is dit 0 meter/min. 

foto: stoottouwlieren

Opslag trommels

Al het reserve sleepmateriaal wat zich aan boord bevindt wordt opgeslagen op trommels die zich onderdeks in het achterschip bevinden. De "WAKER" beschikt over 6 trommels die daarvoor gebruikt kunnen worden. Twee van deze trommels hebben de capaciteit om een volledige sleepdraad van 1300 meter 67mm te kunnen herbergen en staan helemaal achterin het schip. Wat meer naar voren staan nog 4 trommels die een kleinere capaciteit hebben.
Al het materiaal kan via luiken in het dek naar boven worden gehaald.

 



foto: 2 grote trommels achterin het schip

 

foto: 4 opslag trommels
 

 

© 2004, W.G. van der Veen.