NETHERLANDS EMERGENCY TOWING VESSEL


             

H i s t o r i e

Naar aanleiding van de ramp met de "BREAR" in 1993 bij de Shetland eilanden, waarbij 85.000m3 olie vrijkwam, laaide de discussie weer op over een permanente stationering van een bergingssleepboot. In mei 1994 verscheen het rapport "Safer Ships, Cleaner Seas", met een groot aantal aanbevelingen, onder andere over het stationeren van bergingsvaartuigen op verschillende strategische posities. Een jaar later, in 1995 werd door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat besloten tot permanente stationering van een bergingssleepboot (ook wel Emergency Towing Vessel (ETV) genoemd) voor de Nederlandse kust. Het (hoofd)doel bij de inzet van dit ETV was bescherming van het mariene milieu, waaronder het kwetsbare Waddengebied. Één en ander geschiedt door snel en adequaat te reageren op (dreigende) calamiteiten zoals b.v. een aandrijving tussen een drifter en een olieplatform.

Verkeer en Waterstaat nodigde drie grote bergingbedrijven uit om samen met hen te onderzoeken of dit plan te realiseren was. De eis van het Ministerie was dat de sleepboot in staat moest zijn een geladen VLCC (Very Large Crude Carrier) tijdens een zware storm in bedwang te houden. Daarnaast diende de aanbieder over een berginginfrastructuur te beschikken. De drie bergingbedrijven, Smit, Wijsmuller en ITC, richtten een samenwerkingsverband op onder de naam SWI en bereikten overeenstemming met Greenpeace om de "SOLO" in charter te nemen.Op 12 juli 1995 werd het contract getekend en op 15 juli 1995 was de "WAKER" een feit.

Na een dok- en inspectiebeurt, diverse reparaties en het terug plaatsen van de nylonwinch achter de accommodatie was de "WAKER" weer volledig inzetbaar. In de nieuwe kustwacht kleuren nam zij ligplaats in Den Helder en begon aan haar contract voor 2½ jaar. Den Helder was als ligplaats gekozen vanwege het ontbreken van sleepbootcapaciteit in het noorden van het land en de vele platformen die juist hier tussen de verkeerscheidingsstelsels aanwezig waren.

Nadat de aanwezigheid van de "WAKER" effectief gebleken was, werd eind 1997 het contract met 5 jaar verlengd. ITC stapte uit het samenwerkingsverband, en Smit en Wijsmuller gingen samen verder. De "WAKER" werd ondergebracht in een eigen B.V. in de joint-venture SmitWijs Waker B.V. Smit verzorgt daarin het operationeel management en Wijsmuller zorgt voor het bemannen van het schip.

In november 2006 besloot Smit haar belang van 50% in SmitWijs te verkopen aan Svitzer-Wijsmuller. Hiermee kwam het bedrijf SmitWijs voor 100%  in handen van Svitzer-Wijsmuller en werd ondergebracht in Svitzer Ocean Towage. In februari 2007 werd SmitWijs Waker B.V. opgeheven en werd Waker B.V. opgericht. De directie van Waker B.V. ligt in handen van Svitzer Salvage.

Op maandag avond 7 september 2009 werd de WAKER rond 18:05hr getroffen door een machine kamer brand. Zij was op dat moment op patrouille 5 kilometer Noord-West van Vlieland. Uit voorzorg werden de opstappers en een gedeelte van de bemanning van boord gehaald en bleef een kern bemanning over. Samen met toegesnelde eenheden van Kustwacht, Marine, Bergingsbedrijven en de KNRM werd het vuur bestreden. In de vroege ochtend van 8 september was de brand onder controle en is het schip richting Den Helder gesleept.

Een gebroken brandstofleiding bleek de oorzaak te zijn geweest. Ook werd duidelijk dat de beschadigingen aan het inwendige van het schip, ook buiten de machinekamer, zodanig ingrijpend waren dat het schip 'total loss' moest worden verklaard. De WAKER werd op 30 oktober de haven van Den Helder uitgesleept opweg naar een recycling bedrijf in 's-Gravendeel.

Omdat het contract voor het leveren van een ETV nog tot januari 2014 loopt moest Svitzer opzoek naar een permanente vervanger. Deze werd gevonden in de IEVOLI BLACK, het schip wat gloednieuw van de werf komt werd in de nieuwe kustwacht kleuren gespoten en begon aan haar klus op 25 juni 2010.

In de tussentijd is gezocht naar een betere vervanging van de oude WAKER, een aantal taken kon de IEVOLI BLACK niet vervullen door het ontbreken van middelen en ruimte. De eigenaar van de IEVOLI BLACK liet een nieuwe sleper bouwen en deze werd nog tijdens de bouw voorzien van de ruimte en middelen die benodigd zijn. De IEVOLI AMARANTH werd nieuw opgeleverd van de werf in december 2012 en begon aan haar nieuwe taak op 8 maart 2013. Het contract werdt verlengt tot 15 Januari 2016.

Na een nieuwe aanbestedings ronde verloor Svitzer het contract aan Multraship Ocean Towage B.V., uit Terneuzen. Het contract krijgt looptijd van 10 jaar en gaat in op 16 januari 2016. Voor dit nieuwe contract neemt Multraship de IEVOLI AMARANTH over in bareboat charter van de eigenaar en doopt haar om in GUARDIAN.


WAKER   IEVOLI BLACK
- egevens

  - egevens
- rug - rug
- ierenpark - ierenpark
- achinekamer - achinekamer

 

© 2004, W.G. van der Veen.