NETHERLANDS EMERGENCY TOWING VESSEL
HISTORIE GEGEVENS
WAKER
MACHINEKAMER
WAKER
BRUG
WAKER
LIERENPARK
WAKER

 

Brug van de WAKER


 

 

foto: Voorzijde van de brug

 

De brug van de "WAKER" heeft rondom zicht en heeft twee bedieningsconsoles zowel aan de voorzijde van de brug als aan de achterzijde. Voor de normale vaart van A naar B maakt men gebruik van de bediening aan de voorzijde. Hier zijn alle middelen beschikbaar voor een veilige vaart. Als er gemanoeuvreerd moet worden staat men aan de achterzijde van de brug zodat een goed overzicht wordt verkregen over het achterschip waar dan op dat moment gewerkt word. Hier zit ook alle bediening van de winches die gebruikt wordt voor het slepen. 

 

foto:Achterzijde van de brug.

De brug van de "WAKER" is uitgerust voor het varen tot en met vaargebied A3, wat inhoudt dat het schip over de gehele wereld mag varen benoorden de 70 zuiderbreedte en bezuiden de 70 noorderbreedte, dit in verband met de dekking van de satellieten voor de communicatie, waardoor een ononderbroken alarmering beschikbaar is..

De "WAKER" beschikt over: 
                                     
                                       AIS, voor identificatie van andere schepen en het eigen schip naar anderen toe.
                                       Navtex, voor het ontvangen van nautische telexberichten via de radio, op papier geprint.
                                       Inmarsat-B, voor faxen, telefoneren en highspeed data verkeer via de satelliet.
                                       2 x Inmarsat-C, voor Telexverkeer via de satelliet.
                                       Weerfax, voor het ontvangen van weerkaarten.
                                       MF/HF met DSC controller, voor radioverkeer over grote afstand, 30 mijl en verder.
                                       3 x VHF waarvan 2 met DSC controller, voor radioverkeer binnen de 30 mijl.
                                       2 x GPS, voor de plaatsbepaling via de satelliet.
                                       2 x 3cm Radar voor verkenning van de omgeving bij slecht zicht.
                                       Electronische zeekaart en Email.

foto: GMDSS console op de brug.

 

 

2004, W.G. van der Veen.