Brandweer Vliegbasis Eindhoven Fire-Rescue Fire Rescue Holding B.V.
 
Home Organisatie Uitrukken How it works Fotogalerij Filmgalerij Nieuwsberichten
Regelgeving Constructie Rompindeling Toegang Vluchten Blusstof Brandbestrijding
Brandweer Vliegbasis Eindhoven > How it works > Toegang
Toegang
Nu we weten hoe een vliegtuig in elkaar zit gaan we het hebben over de toegang- en ontvluchtingmogelijkheden.
De toegangsmogelijkheden tot de romp van een civiel vliegtuig zijn:

De deuren van de normale in- en uitgangen kunnen op verschillende manieren uitgevoerd zijn. De bedieningshendels zitten op de deur of er vlak naast. In alle is een bedieningshandleiding op de deur aangegeven. Veel toestellen zijn uitgerust met noodluiken. Noodluiken moeten buiten gedeponeerd worden om geen obstakel te vormen. Sommige toestellen hebben een uitgang in de staart. Een gedeelte van de onderzijde van de staart klapt dan omlaag en vormt een trap. Bij de moderne toestellen kan men ook vaak via het neuswiel of een luik daar vlakbij in het instrumentenruim komen en van daaruit via een luik in de cockpit. 
Alle toestellen zijn voorzien van inbreekplaatsen. Dit zijn zwakkere plaatsen in de romp die opengebroken kunnen worden.

De militaire toestellen hebben dezelfde toegangsmogelijkheden als civiele verkeersvliegtuigen. Daarnaast hebben sommige typen nog een noodluik boven op de romp ter hoogte van de cockpit, voor bijvoorbeeld een noodlanding op zee. Jachtvliegtuigen hebben een beweegbaar cockpitdak. Onder normale omstandigheden wordt het cockpitdak mechanisch, pneumatisch, hydraulisch en/of elektrisch geopend. In noodgevallen kan het door middel van explosieven geopend worden. Dit wordt eigenlijk alleen gedaan als snelheid essentieel is en er geen gevaar voor brand is. Afhankelijk van de buitengewone omstandigheden kan er ook hulpverleningsgereedschap gebruikt worden.