Brandweer Vliegbasis Eindhoven Fire-Rescue Fire Rescue Holding B.V.
 
Home Organisatie Uitrukken How it works Fotogalerij Filmgalerij Nieuwsberichten
Regelgeving Constructie Rompindeling Toegang Vluchten Blusstof Brandbestrijding
Brandweer Vliegbasis Eindhoven > How it works > Rompindeling
Rompindeling
De romp van een civiel vliegtuig bestaat uit drie delen. 
De cockpit is de besturingsruimte van het toestel en biedt plaats aan twee tot vier bemanningsleden. In de cockpit bevinden zich alle bedieningsorganen voor het vliegen. De cabine biedt plaats aan de passagiers. Het aantal zitplaatsen voor de passagiers is afhankelijk van het type vliegtuig en de cabine-indeling. De grotere typen vliegtuigen hebben twee gangpaden. De beenruimte tussen de stoelen wordt bepaald door de klasse waarin men zich bevindt. Bij de uitgangen en nooduitgangen is er meer ruimte tussen de stoelen. Onder de cabinevloer bevinden zich de vrachtruimen voor de bagage van de passagiers en eventuele extra vracht. Deze ruimen zijn van buitenaf bereikbaar via grote luiken. Bij combivliegtuigen is een deel van de cabine ingericht voor passagiers en een deel voor vracht.
Bij de kleinere helikopters vormen de cabine en cockpit een geheel. Helikopters hebben geen vrachtruimen onder de cabinevloer. Bij grotere typen is het vrachtruim een afgeschut gedeelte van de cabine. De cabine-indeling komt bij de grotere helikopters overeen met die van de civiele vliegtuigen. Bij kleinere helikopters komen stoelrijen over de gehele breedte van de romp voor.
De rompindeling van militaire vliegtuigen verschilt sterk van die van de civiele toestellen. De indeling wordt bepaald door waarvoor het toestel gebruikt wordt. De cabine-indeling van transportvliegtuigen komt vaak overeen met die van een verkeersvliegtuig. De stoelen worden regelmatig andersom of dwars geplaatst. In een bijzondere uitvoering is het transporttoestel geschikt voor brancardvervoer.